Met vakanties is het nodige geld en de nodige emotie gemoeid. Nu het coronavirus veel vakanties verstoort, stromen de vragen binnen over vergoedingen en adviezen om wel of niet te reizen, in combinatie met de reisverzekering en annuleringsverzekering.
Het juiste antwoord verschilt vaak per verzekeringsmaatschappij!
Op deze pagina tackelen we de meest voorkomende vragen.
Deze pagina maakt onderdeel uit van ons Coronavirus en geldzaken Dossier
Laatste update: 12 mei 2020
Nederland durft weer vooruit te kijken door de versoepelingen van de coronamaatregelen. En dat roept vragen op, onder andere over vakanties. Wij willen u graag bewust maken van de financiële risico’s en verzekeringsrisico’s als u nu een vakantie boekt. Voor Nederlandse reizigers die nu in het buitenland zijn en die geen beroep kunnen doen op hun reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij, is het platform www.bijzonderebijstandbuitenland.nl opgericht. Dit platform is een gezamenlijke aanpak van de reisbranche, verzekeraars, luchvaartmaatschappijen en het Ministerie van Buitenlandse Zaken om gestrande Nederlandse reizigers op te halen en terug te brengen naar Nederland. https://www.bijzonderebijstandbuitenland.nl/ Normaal werken de vier alarmcentrales in toerbeurt bij calamiteiten. Deze calamiteit is echter zo groot, dat de vier alarmcentrales de handen ineen geslagen hebben. En zelfs dan wordt dit nog een pittige klus, juist omdat het reguliere vliegverkeer vrijwel tot stilstand is gekomen en er een intensieve samenwerking met Buitenlandse Zaken nodig is om de repatriëring mogelijk te maken.
ANNULERINGEN
Wat is een corona-voucher? Als uw vlucht wordt geannuleerd vanwege het coronavirus en dit is te herleiden op een negatief reisadvies voor uw bestemming, dan heeft u recht op uw geld terug. De voucher hoeft u niet te accepteren, maar het kan wel redelijk en verstandig zijn. De Nederlandse overheid heeft echter bepaald dat per 30 maart 2020 de luchtvaartmaatschappijen passagiers mogen compenseren met een voucher. Het is hierbij wel belangrijk dat de voucher aan drie voorwaarden voldoet. NOS.nl op 14 mei 2020: “Reisorganisaties moeten hun klanten toch de mogelijkheid geven hun geld terug te krijgen als de reis vanwege het coronavirus geannuleerd wordt. Ze mogen niet langer alleen maar een voucher geven om de trip later in te halen, zegt het kabinet. Dat geeft daarmee toch gehoor aan de oproep van de Europese Commissie. “ • De voucher moet een geldigheid hebben van maximaal 12 maanden Bij annulering van een geplande reis heeft u in eerste instantie te maken met de reisverzekering. U moet dan door de reisverzekering gecompenseerd worden. Hoe u wordt gecompenseerd hangt af van de geldende annuleringsdekking / annuleringsbepalingen van de reismaatschappij. Als reisorganisaties of luchtvaartmaatschappijen niet in staat zijn om uw reis uit te voeren volgens de gemaakte afspraken, dan moeten zij eerst zelf een alternatief of restitutie bieden (zoals de ‘corona-voucher’). Als dat het geval is, kunt u geen aanspraak meer maken op de annuleringsverzekering. U wordt dan vanuit de reisverzekering gecompenseerd. Een annuleringsverzekering is een ‘secundaire dekking’. U moet zich altijd eerst melden bij uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij als er problemen zijn met de reis. Doen die niets voor u? Dan kunt u kijken of de annuleringsverzekering hulp biedt. Bij veel schadeverzekeringen zijn epidemieën uitgesloten. Ook vergoeden de meeste annuleringsverzekeringen de onkosten niet als je een reis wilt annuleren vanwege een virusuitbraak of negatief reisadvies. Het maakt voor de annuleringsdekking niet uit of je een week of weekendje binnen Nederland reist of naar het buitenland gaat. Een handjevol (allrisk)verzekeraars biedt wel uitkomst (zie hieronder). De reisorganisatie kan de reis annuleren vanwege buitengewone omstandigheden of kan de reis aanpassen. Gaat het om een wezenlijke verandering, dan hoef je daar niet mee akkoord te gaan. De reisorganisatie kan de reis dan wel opzeggen. Je hebt dan recht op teruggave van de reissom. Daarnaast is een reisorganisator verplicht hulp en bijstand te verlenen als een reiziger in moeilijkheden verkeert. Het Calamiteitenfonds biedt geen dekking voor ziektes. De definitie van een calamiteit in de garantieregeling is: “een door molest of een natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis.” Bij ziektes en epidemieën is daarvan geen sprake. Enkele doorlopende annuleringsverzekeraars vergoeden wel wanneer je vanwege de uitbraak van een besmettelijke ziekte niet op reis gaat. Mits dit bij het boeken van de reis nog niet bekend was en dus onvoorzien. Dit zijn: De meeste reisverzekeraars vergoeden het annuleren van reizen niet wanneer die ontraden worden door het ministerie van Buitenlandse Zaken (code oranje of rood). Slechts een handjevol doorlopende reisverzekeraars met annuleringsdekking vergoedt wel, namelijk: Heb je alleen een vliegticket geboekt? Zonder annuleringsdekking kun je meestal alleen dure, flexibele tickets gratis annuleren of wijzigen. Bij goedkope tickets ben je meestal je geld kwijt. Vliegmaatschappijen gaan hier verschillend mee om, vraag dus na wat het beleid is. Bij annuleringen vanwege het coronavirus zijn luchtvaartmaatschappijen soms wel flexibel, zoals KLM. Zie ook het onderwerp ‘corona-vouchers’. Je kunt na annulering luchthavenbelasting terugvragen, wat vooral bij dure tickets zinvol is. Veel vliegmaatschappijen passen hun vluchtschema’s aan en annuleren vluchten. Ook als gevolg van het feit dat veel mensen hun reis uitstellen en er minder boekingen zijn naar diverse bestemmingen. Als je vlucht geannuleerd wordt door de vliegmaatschappij heb je recht op teruggave van de ticketprijs. Dit geldt als de vlucht valt onder de criteria van Verordening 261/2004. Wanneer de vliegtuigmaatschappij jouw vlucht annuleert voor een gebied waarvoor géén negatief reisadvies geldt, heb je recht op volledige teruggave van de ticketprijs. Dit is inclusief een vergoeding voor het tijdsverlies. Overigens vervalt het recht op een vergoeding als je meer dan 2 weken voor vertrek van de vlucht bent geïnformeerd over de annulering.bron: eccnederland.nl
De corona-voucher is een tegoedbon waarmee u de reis op een later moment kunt maken. De voucher heeft exact dezelfde waarde als de betaalde pakketreis en is één jaar geldig. Heeft u een voucher en komt de reisorganisatie in financiële problemen? Ook dan is het bedrag veilig. Is de reis die u met de voucher wilt boeken duurder geworden en wilt u niet bijbetalen? Dan kunt u een andere reis boeken voor de waarde van de voucher.Voorwaarden waaraan de vouchers van luchtvaartmaatschappijen moeten voldoen:
• Na de 12 maanden moet het ongebruikte gedeelte van de voucher uitbetaald worden in geld
• De luchtvaartmaatschappij moet zelf, nadat de geldigheid van de voucher is verlopen, overgaan tot uitbetaling aan de klant.
Wordt je vlucht door de vliegmaatschappij geannuleerd vanwege het coronavirus en is dit terug te voeren op een negatief reisadvies voor jouw bestemming? Dan bestaat er geen recht op compensatie voor het tijdsverlies, maar je hebt wel recht op teruggave van de ticketprijs.
REISVERZEKERING
Duurt je reis door onvoorziene vertraging, buiten jouw wil om, langer dan het aantal geplande dagen? Dan blijft je reisverzekering geldig tot het eerst mogelijke moment dat je naar huis kan terugkeren. Extra reis- en verblijfkosten zijn alleen verzekerd als jij of een medeverzekerde ernstig ziek wordt tijdens de reis. Neem eerst contact op met je reisorganisatie, hotel of vervoersmaatschappij. Heb je geneeskundige kosten meeverzekerd op je reisverzekering? Dan ben je verzekerd voor schade door ziekte tijdens de reis als aanvulling op de vergoeding van je zorgverzekering. Let op: de zorgverzekering dient ook dekking te bieden in het land waar je op reis bent. Er wordt uitsluitend een aanvullende vergoeding vanuit de reisverzekering gedaan. De mogelijkheden om vanuit het buitenland naar Nederland terug te keren zijn beperkt. Het kan daarom nodig zijn dat u uw (plezier)voertuig in het buitenland achterlaat, zodat u sneller (vliegtuig) naar huis kunt. Wanneer u een voertuig achterlaat heeft u eigenlijk maximaal nog 6 maanden dekking op uw reisverzekering, of tot het moment dat een nieuw verzekeringsjaar ingaat. De verzekeraars van onze volmacht hebben vanwege het coronavirus deze richtlijnen aangepast. We mogen de dekking uitbreiden, als u aan onderstaande voorwaarden voldoet en het achterlaten van het voertuig zo snel mogelijk bij ons meldt. Let op! Er is geen dekking voor de repatriëring van het voertuig zelf. Er is immers geen sprake van een verzekerde gebeurtenis in de vorm van schade of pech. Ook de kosten van de stalling in het buitenland zijn niet gedekt.
Heeft u twijfels over het stallingsadres, wilt u dan contact met ons opnemen?
Zorg ervoor dat u bewijs over de veilige stalling en het sleutelbeheer kunt aanleveren.
Keer terug naar het Dossier : coronavirus en geldzaken
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder!
FDC en Lancyr zijn zusterbedrijven. Als financieel specialist leveren wij maatwerk op het gebied van hypotheken. Ook voor uw complete financiële planning kunt u rekenen op de de expertise van FDC. Om tot een goed onderbouwde keuze te komen besteden wij veel aandacht aan uw persoonlijke situatie. Uw wensen en omstandigheden vormen het uitgangspunt van elke berekening. Bij ons bent u verzekerd van objectief, deskundig en persoonlijk advies.
Maak een (bel) afspraak
Stuur ons een e-mail
Telefonisch contact
U kunt ons bereiken op nummer 088 - 020 4520.