Wat te doen als uw bagage is vertraagd of vermist bij vliegvakantie?

Heeft u zelf de problemen van Schiphol goed doorstaan en bent u gearriveerd op uw bestemming, maar is uw bagage er niet? Of is uw bagage juist verdwenen wanneer u terugkomt op Schiphol? Het kan ook nog gebeuren dat uw bagage beschadigd arriveert. Lees hier wat u in deze gevallen moet doen.

| Het antwoord:  Dien zo snel mogelijk een claim in bij de reisorganisator of luchtvaartmaatschappij, en schakel de reisverzekering in. U mag vervangende spullen kopen, maar hou het redelijk en bewaar de bonnetjes.

Claim indienen

De rechten voor verloren en beschadigde bagage liggen vast in een internationaal verdrag en gelden dus ook in het buitenland, op enkele uitzonderingen na. Dit is wat u moet doen als het u overkomt:

  • Vul direct op de luchthave een PIR (Property Irregularity Report) in. De bagagesticker op uw vliegticket bewijst dat u de bagage heeft ingecheckt.
    Maak of vraag een kopie van de ingevulde PIR als bewijs dat uw claim is ingediend.
  • Controleer of en in hoeverre bagage onder uw reisverzekering valt, bijvoorbeeld door het alarmnummer te bellen. De reisverzekering kan ook advies geven over de vervolgstappen.
  • Stel óók de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk (bij een losse vlucht) of de reisorganisator (bij een pakketreis). Door deze combinatie met de reisverzekering, zult u de hoogste/beste vergoeding krijgen. (Via de luchtvaartmaatschappij geldt een maximum bedrag per kilo bagage, de reisorganisator en reisverzekering kunnen andere bedragen aanhouden.)
  • Na het invullen van de PIR moet u binnen 7 dagen een claim insturen als uw bagage beschadigd is, of binnen 21 dagen bij vertraging/vermissing. De website Consuwijzer van de Overheid biedt een goede voorbeeldbrief.
Heeft u al een reisverzekering afgesloten?

Vervangende kleding en spullen kopen

U hoeft niet de erkenning van uw claim af te wachten om vervangende spullen te kopen. Anders zou u misschien de hele vakantie met alleen de kleren aan uw lijf moeten doen. Hou bij het kopen van vervangende spullen rekening met het volgende:

  • Bewaar alle bonnen als bewijs van uw aankopen. Deze heeft u nodig bij het krijgen van vergoeding.
  • Koop wat u nodig heeft, niet alles wat in de koffer zat. Er kan een maximum aan de vergoeding zitten of uitsluitingen voor bepaalde bezittingen en kostbaarheden. Bovendien kan het zijn dat uw koffer na enkele dagen weer opduikt. U krijgt dan alleen vergoeding voor wat ‘noodzakelijk’ was in de tussenliggende periode.
  • Controleer vooraf welke uitsluitingen er zijn als u bijzondere spullen vervoert. Denk hierbij bijvoorbeeld aan sieraden en elektronica in de koffer, of duik- en skispullen! Als u op skivakantie gaat, mag u bijvoorbeeld vervangende spullen huren voor de eerste dagen, en dan als de spullen nog niet terug zijn voor langer.
  • De schadevergoeding is meestal beperkt tot het vervangen van uw spullen, er is geen compensatie voor gemiste vakantiedagen/vakantieplezier.

Nogmaals: Koop niet direct na de vermissing álles terug wat in uw bagage zat. Misschien is de koffer alleen vertraagd en heeft u hem binnen enkele dagen of weken terug. Dan krijgt u geen vergoeding voor de volledige bagage, maar alleen voor wat ‘noodzakelijk’ is voor de tussenliggende periode.

Discussie over uw claim?

Er zijn diverse commerciële partijen die reizigers assisteren bij deze schadeclaims voor vertraging en annulering (zoals EUClaim en Claimservice). Als u aan de criteria voldoet, halen zij voor u het geld terug bij luchtvaartmaatschappij of Schiphol. U betaalt hiervoor een relatief klein bedrag en als uw claim niet haalbaar is of wordt afgewezen, betaalt u deze bemiddelaar ook niets.

Daarnaast kunt u ook uw rechtsbijstandverzekering inschakelen voor hulp bij uw claim. Of de Lancyr Juridische Helpdesk voor een eerste advies. Zij kunnen u vertellen of uw claim haalbaar is, en helpen om deze in te dienen. De Juridische Helpdesk is voor al onze klanten met het Lancyr A  t/m Z Pakket.

Lancyr Juridische Helpdesk
Deze helpdesk is voor alle klanten van het Lancyr A t/m Z Pakket Privé – ook wanneer u geen Lancyr rechtsbijstandverzekering heeft, maar bijvoorbeeld alleen een autoverzekering of reisverzekering in dit pakket. De Lancyr Juridische Helpdesk wordt bemand door onafhankelijke, deskundige juristen die u kunnen helpen bij het bepalen van uw juridische positie, bij het beoordelen van de haalbaarheid van uw kwestie en bij het geven van advies over een eventuele vervolgactie.

Het terugkrijgen van uw geld van de luchtvaartmaatschappij of luchthaven, kan de nodige tijd in beslag nemen.  Dus als u er met de reisorganisator uit kunt komen voor een redelijk alternatief of vergoeding, dan kan dat een hoop tijd en ergernis schelen.

Wat te doen als uw bagage is vertraagd of vermist bij vliegvakantie?
Beoordeel deze pagina

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder!

Alison Wester

Alison Wester

088 - 020 4520

Alison Wester is sinds 1997 werkzaam in de financiële
dienstverlening. Ze is haar carrière begonnen bij de Rabobank en vervolgens bij Welten Groep. Na de Welten Groep keerde zij weer terug naar Rabobank. Vanaf juli 2004 is zij werkzaam bij FDC.

Maak een (bel) afspraak

Stuur ons een e-mail

Telefonisch contact

U kunt ons bereiken op nummer 088 - 020 4520.