Diefstal, verlies of schade op reis

Een goede voorbereiding is het halve werk. Zelfs voor onverwachte gebeurtenissen op reis kunt  u van tevoren bedenken hoe u ermee om moet gaan. Het helpt als u weet welke stappen u moet nemen als bijvoorbeeld uw tas met daarin paspoort, portemonnee etc. wordt gestolen op een terras. Of als uw accommodatie in werkelijkheid heel anders blijkt te zijn dan in de brochure. Lees hieronder onze tips.

zie ook: ziekte of ongeluk op vakantie | goed verzekerd op reis | checklist onbezorgde vakantie | op reis met kinderen

 laatste update: 2019-06-25

Wat moet u doen bij diefstal of verlies van uw spullen?

Doe bij diefstal of verlies direct aangifte bij de plaatselijke politie en vraag een schriftelijke verklaring om later de schade bij uw verzekering te kunnen claimen.

Paspoort / ID-kaart
Vraag bij de Nederlandse ambassade of het consulaat een noodreisdocument. Meestal is dit een ‘laissez passer’ (alleen geldig in de landen die u passeert op uw terugreis). U heeft nodig:

  • een alternatief identiteitsbewijs (zoals rijbewijs)
  • proces-verbaal van de politie
  • twee pasfoto’s

Bent u nog op de heenreis of op rondreis? Vraag dan om een noodpaspoort. Dit is een jaar geldig en hiermee kunt u uw reis afmaken. Is het paspoort op de luchthaven of vlak voor vertrek gestolen? Dan kan de marechaussee in noodgevallen paspoorten afgeven op Schiphol, Rotterdam en Eindhoven. Heeft u voor het vervolg van uw reis een visum nodig, laat dan eerst een nieuw paspoort maken. Dit kan alleen op ambassades en consulaten-generaal (niet op de gewone consulaten). Vervolgens moet u naar de ambassade in het te bezoeken land.

Rijbewijs
Doe aangifte bij de politie. Formeel mag u zonder rijbewijs geen auto rijden en met een aangifte kunt u aantonen waarom u hem niet meer hebt. Terug in Nederland gaat u met de aangifte naar de gemeente, waar u een nieuw rijbewijs aanvraagt. In sommige gemeenten is het voldoende als u aangifte in Nederland doet.

Pinpas of creditcard
Blokkeer deze zo snel mogelijk via de Bankpassen Meldcentrale (Let op: scherm uw pincode altijd af). tel: 0800-0313 of vanuit het buitenland: +31 (0)30 2835372

Tip: Scan uw papieren in en mail deze naar uw e-mail account. U kunt dan altijd een kopie aanleveren bij aanwezigheid van een internetverbinding.

Wat doet u bij schade aan uw eigendommen?

Dien direct een schadeclaim in

Vul gelijk al op vakantie een schadeformulier in. Deze zijn meestal online te vinden bij de verzekeraar en anders telefonisch te verkrijgen. Dien het formulier in met zoveel mogelijk relevant bewijsmateriaal van de omstandigheden en schade.

Zorg voor bewijsmaterialen:

  • Maak foto’s van de situatie of schade.
  • Noteer gegevens van eventuele getuigen en betrokkenen.
  • Vraag de reisleiding of vervoersmaatschappij om een schriftelijke verklaring op te stellen.
  • Bewaar nota’s van kosten die u maakt in relatie tot de schade.

Afhankelijk van de dekking van uw reisverzekering, de polisvoorwaarden en de omstandigheden waarin de schade is ontstaan ontvangt u een vergoeding. Als u bijvoorbeeld spullen onbeheerd laat of zelf stuk laat vallen, is de kans op vergoeding klein. Als het risico van uw schade ook gedekt is door een andere verzekering, bijvoorbeeld uw zorgverzekering, dan gaat die verzekering voor. Dit noemt men de na-u clausule.

Wat doet u als…(andere calamiteiten)?

Wat doet u als uw koffers kwijtgeraakt zijn?

Op het vliegveld: meld het direct bij uw luchtvaartmaatschappij. Vul op de luchthaven een schadeformulier in, het Property Irregularity Report. Als u door het (tijdelijk) missen van de spullen onkosten maakt, kunt u hier tot 21 dagen nadat u de bagage alsnog heeft ontvangen een klacht en schadeclaim voor indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Keert de luchtvaartmaatschappij niet of slechts gedeeltelijk uit, dien dan eventuele schadeclaims in bij uw reisverzekering. Maakt uw vlucht onderdeel uit van een pakketreis (vervoer plus accommodatie), dan is de reisorganisator verantwoordelijk voor bagageafhandeling. Meld daarom het zoekraken ook bij de reisleiding ter plaatse.

Wat doet u bij pech met de auto of caravan?

Pech onderweg
Bel de alarmcentrale van uw reisverzekering of van de ANWB. Zij regelen het repareren of wegslepen van uw auto/caravan. Afhankelijk van de polisvoorwaarden kan een maximum gesteld zijn aan de vergoeding van de verzekering. Nieuwe onderdelen moet u vaak zelf betalen. Als de garage de benodigde onderdelen niet heeft, kan de alarmcentrale zorgen dat ze worden toegezonden.

Let op: De hulpverlening buitenland van uw autoverzekering (WA of casco) is bij pech onderweg vaak onvoldoende. ANWB-leden kunnen via de Internationale Reis- en Kredietbrief uitgebreide pechhulpverlening inroepen, inclusief een vervangende auto. U krijgt dan direct hulp langs de weg, meestal gratis. Een reisverzekering is ook uit te breiden met een vervangende auto.

Caravan
Heeft u een caravan of aanhanger, dan moet deze meeverzekerd zijn (bij ANWB, IRK, groene kaart autoverzekering etc). Denkt u ook aan de groene kaart voor de caravan. Deze is voor caravans met een eigen kenteken (>750 kg) verplicht in Polen, Spanje en Duitsland. De groene kaart aangevraagd worden bij de verzekeraar van de autoverzekering.

Wat doet u als uw accommodatie tegenvalt?

Dien ter plekke direct uw klacht in bij de (vertegenwoordiger van de) reisorganisator, dan kan deze het probleem verhelpen of een oplossing bedenken. Als u de klacht niet ter plaatse meldt, heeft u geen recht op schadevergoeding. Vindt u de oplossing niet bevredigend, meld dit dan ook.

Geen vergoeding bij geluidsoverlast
Voor geluidsoverlast (door nabijheid van discotheken, luidruchtige gasten of blaffende honden) is de reisorganisator niet verantwoordelijk. U heeft dan geen recht op schadevergoeding.

Claimen binnen 1 maand
Terug in Nederland moet u binnen een maand een schriftelijke klacht indienen bij de reisorganisator. Krijgt u geen of een onbevredigend antwoord, dan kunt u tot uiterlijk drie maanden na de reis de klacht voorleggen aan de onafhankelijke Geschillencommissie Reizen in Den Haag, mits de reisorganisator is aangesloten bij de ANVR.

Wat doet u als u uw medicijnen kwijt of vergeten bent?

Zorg dat u een overzicht heeft van alle medicijnen die u slikt. Uw apotheek kan een lijst printen met merknaam, stofnaam en dosering. Of koop een geneesmiddelenpaspoort en noteer daarin alles. Met de schriftelijke documentatie gaat u naar de arts in het buitenland. U legt het probleem uit en zult de benodigde medicijnen voorgeschreven krijgen. Spreekt u de taal niet, vraag dan de alarmcentrale om hulp. Let op: Vervangende medicijnen moet u cash betalen en kunt u veelal declareren bij uw zorgverzekeraar.

Tip: Scan uw medicijnenlijst in en zet stuur deze naar uw e-mail account. U kunt deze dan altijd bekijken en printen bij aanwezigheid van een internet verbinding.

Wat doet u bij een natuurramp of terroristische aanval?

Thuisblijvers maken zich ongerust als u in een gebied verblijft waar een aanslag of calamiteit zich heeft voorgedaan. Laat vrienden en familie daarom zo snel mogelijk weten of het goed met u gaat. Ook is het verstandig uw reis- en verblijfgegevens achter te laten bij de thuisblijvers.

Zit u er middenin? Raak niet in paniek, blijf kalm en geduldig. Reken erop dat hulp onderweg is. Volg de adviezen van autoriteiten en reddingswerkers op. En als u ertoe in staat bent, bied dan de helpende hand.

Handige telefoonnummers en hulpinstanties bij de hand

Onze algemene tip voor als u op vakantie gaat is: Zorg dat u alle belangrijke papieren scant en naar uzelf stuurt per e-mail. Dan heeft u altijd uw papieren bij de hand mocht er iets gebeuren.

Neem ook een lijst met telefoonnummers en hulpinstanties mee, voor het geval dat. Klik hier voor een lijst die wij voor u hebben samengesteld.

zie ook: ziekte of ongeluk op vakantie | goed verzekerd op reis | checklist onbezorgde vakantie | op reis met kinderen

Diefstal, verlies of schade op reis
Beoordeel deze pagina

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder!

Maak een (bel) afspraak

Stuur ons een e-mail

Telefonisch contact

U kunt ons bereiken op nummer 088 - 020 4520.