Het eerst dat u zich wellicht afvraagt is of u nog wel verzekerd bent. U kunt gerust zijn, dat is zo.
Veruit de meeste verzekeringen worden rechtstreeks aan de verzekeraar betaald dus u heeft altijd dekking. Betaalt u uw premies rechtstreeks aan de adviseur dan is er ook geen probleem. Het kan zijn dat uw adviseur uw premies niet aan de verzekeraar heeft afgedragen. Hij heeft dan een schuld aan de verzekeraar. Bij een faillissement heeft de verzekeraar een vordering op het failliete bedrijf, maar u bent en blijft gewoon verzekerd.
Belangrijk! Zet eventuele automatische betaling of incasso aan het kantoor niet uit u zelf stop. Dan houdt de dekking namelijk wel op. Heeft u informatie van de verzekeraar ontvangen over een andere betalingswijze, dan is dat het moment om die te gaan volgen.
In het geval van een faillissement wordt vaak doorverwezen naar een verzekeraar voor het beantwoorden van uw vragen. Dit is lastiger voor u omdat een verzekeraar meestal niet ingericht is op het geven van uitvoerig advies en u uitsluitend kan informeren over de eigen producten.
Wilt u onafhankelijk advies over uw verzekeringen dan is het raadzaam een nieuwe verzekeringsadviseur in de arm te nemen. U kunt twee dingen doen.
U wacht af
Het kantoor dat stopt of failliet is zou overgenomen kunnen worden door een andere adviesorganisatie. Deze organisatie zal dan de bediening van uw verzekeringen voortzetten.
U onderneemt zelf actie
U wilt zeker weten dat u een nieuwe verzekeringsadviseur krijgt die goed bij u past. Hieronder tien belangrijke vragen die u hierbij kunnen helpen:
- Wilt u alleen advies over uw schadeverzekeringen of ook over hypotheek, pensioen en andere financiële zaken?
- Hoe wordt de adviseur beloond? Betaalt u rechtstreeks of ontvangt de adviseur een provisie van de verzekeraar?
- Hoe is het onderhoud op uw verzekeringen geregeld? Kunt u bijvoorbeeld een onderhouds- of serviceabonnement afsluiten?
- Wat is het opleidingsniveau en ervaring van de financieel adviseurs? Een verzekeringsadviseur heeft minimaal wft schade en wft leven. Op het gebied van hypotheken is erkend hypothecair planner een financieel planner (ffp) een bovengemiddeld niveau.
- Is het kantoor lid van een brancheorganisatie en/of voert het een keurmerk?
- Hoe (regelmatig) houdt uw adviseur u op de hoogte van ontwikkelingen die voor u relevant zijn?
- Kan de adviseur voor u de beste verzekeringsoplossing verzorgen uit een analyse onder alle verzekeraars of wordt zakengedaan met een beperkt aantal verzekeraars?
- Hoeveel klanten bedient de adviseur? Bent u een ‘cijfer’ of kunt u echt de aandacht krijgen die u verdient. Onze ervaring is dat een adviseur zo’n 250 vaste relaties goed kan bedienen.
- Krijgt u één contactpersoon als vast aanspreekpunt voor uw financiële zaken?
- Wat is de ervaring van andere mensen? Kijk bijvoorbeeld naar aanbevelingen op LinkedIn.
Het is raadzaam een aantal kennismakingsgesprekken te voeren met adviseurs die u aanspreken. Vraag dan ook om het zogenaamd Dienstverleningsdocument. Hierin staat beschreven hoe het kantoor precies te werk gaat en wat de tarieven zijn.
Het vinden van een deskundige verzekeringsadviseur die u uitstekend van dienst kan zijn is enorm belangrijk. Uw verzekeringsadviseur helpt u namelijk bij het verzekeren van uw belangrijkste financiële zaken zoals uw huis, uw auto en zorg. Wees zorgvuldig in uw keuze. Let hierbij niet alleen op de prijs. Want ook hier geldt dat goedkoop vaak duurkoop is.
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder!
FDC en Lancyr zijn zusterbedrijven. Als financieel specialist leveren wij maatwerk op het gebied van hypotheken. Ook voor uw complete financiële planning kunt u rekenen op de de expertise van FDC. Om tot een goed onderbouwde keuze te komen besteden wij veel aandacht aan uw persoonlijke situatie. Uw wensen en omstandigheden vormen het uitgangspunt van elke berekening. Bij ons bent u verzekerd van objectief, deskundig en persoonlijk advies.