Loyale klanten worden gestraft

Hebt u in het verleden uw hypotheek afgesloten bij uw huisbank en loopt uw rentevaste periode binnenkort af? Dan is het oppassen geblazen. Als bestaande klant loopt u namelijk een grote kans dat u bij het verlengen van de rentevaste periode meer moet gaan betalen dan klanten die op dat moment bij dezelfde hypotheekaanbieder voor de eerste keer een hypotheek afsluiten. Zeker nu de rente is gestegen kan dat vervelende gevolgen hebben. Wat te doen?

Wie al een beetje heeft zitten hoofdrekenen over het nieuwe hypotheekbedrag op basis van de geadverteerde rentetarieven kan in de praktijk bedrogen uitkomen. Dan blijkt dat vooral de grootbanken er een handje van hebben om verschillende tarieven te hanteren voor bestaande en nieuwe klanten. Dit werkt als volgt. Met een lage rente wordt u als nieuwe relatie binnengehaald, eenmaal binnen wordt u bij het verlengen van de rentevaste periode voor uw loyaliteit bedankt met een hogere rente die kan oplopen tot wel een half procent. Dat kan hard aankomen in combinatie met de gestegen rente. Misschien nog wel erger is dat u voor uw loyaliteit gestraft wordt. Dit is toch de omgekeerde wereld? Geeft deze rentepolitiek u een ongemakkelijk gevoel, onderneem dan actie. Weet u niet of uw geldverstrekker werkt met een tweesporig rentebeleid, vraag dit dan na. Of win informatie in bij een onafhankelijke adviseur.

Oude en nieuwe schoenen

Door een goede en vooral tijdige voorbereiding kunt u erger voorkomen. Hiermee moet u zeker twee maanden vóór afloop van de rentevaste periode starten. Zoek uit wanneer de rentevasteperiode van uw hypotheek precies afloopt. De hypotheekverstrekker zal in de regel net binnen de wettelijke termijn – een maand – met een rentevoorstel komen. Op dat moment moet u al weten wat uw positie is bij andere geldverstrekkers. Een hele klus om dit uit te zoeken. Beter is het dan ook om dit werk uit te besteden aan een onafhankelijke adviseur. Hij kan u ook voorrekenen of het voor u financieel loont om van geldverstrekker te wisselen. Deze beslissing kan namelijk niet alleen op basis van de rente worden genomen. Er kunnen zaken in uw persoonlijke en financiële situatie gewijzigd zijn die het moeilijk of zelfs onmogelijk maken om te switchen van hypotheekverstrekker. Geen oude schoenen weggooien voordat u nieuwe heeft, is hier dan ook het advies.

Blijven of opstappen?

Switchen van hypotheekverstrekker kost geld. Deze kosten moeten uiteraard terugverdiend worden uit de structureel lagere rente bij de nieuwe aanbieder. In de meeste gevallen blijft u natuurlijk het liefst – voor het goedkopere ‘nieuwe klanten rentetarief’ – bij uw huidige hypotheekverstrekker. Laat dan wel schriftelijk vastleggen dat de hypotheekverstrekker u altijd het dan geldende goedkoopste rentetarief in rekening brengt. Hiermee voorkomt u dat u in de toekomst weer in de clinch moet met deze financiële dienstverlener. Wil uw huidige hypotheekaanbieder hier niet aan meewerken, dan moet u nadenken of u wel bij deze partij wilt blijven.

Het aflopen van de renteperiode kan verder een goed moment zijn om de huidige hypotheek nog eens onder de loep te nemen. Bijvoorbeeld om te zien of er nog sprake is van een zogenoemde tophypotheek. Daarvoor betaalt u een extra renteopslag aan de hypotheekaanbieder, die kan oplopen tot wel een half procent. Als uw woning flink in waarde is gestegen, is de kans aanwezig dat deze renteopslag kan komen te vervallen. Als loyale klant had u misschien gedacht dat het initiatief voor deze renteafslag bij uw hypotheekverstrekker zou liggen. Niets is minder waar, loyale klanten worden ook in deze situatie gestraft.

Al met al kunt u door goed en tijdig voorwerk uw onderhandelingspositie bepalen. Overweeg om hierbij de hulp in te roepen van een onafhankelijk adviseur. FDC Financieel Planners & Adviseurs wenst u alvast prettige feestdagen en een goed uiteinde!

 

Loyale klanten worden gestraft
Beoordeel deze pagina

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder!

FDC Financieel Planners & Adviseurs

FDC Financieel Planners & Adviseurs

088 020 4520

FDC en Lancyr zijn zusterbedrijven. Als financieel specialist leveren wij maatwerk op het gebied van hypotheken. Ook voor uw complete financiële planning kunt u rekenen op de de expertise van FDC. Om tot een goed onderbouwde keuze te komen besteden wij veel aandacht aan uw persoonlijke situatie. Uw wensen en omstandigheden vormen het uitgangspunt van elke berekening. Bij ons bent u verzekerd van objectief, deskundig en persoonlijk advies.

Maak een (bel) afspraak

Stuur ons een e-mail

Telefonisch contact

U kunt ons bereiken op nummer 088 - 020 4520.